Zij was weer bezig,

Mina Bakgraag. Deze keer toverde zij uit haar  oventje broodjes met sinaasappel en anijs.

Men neme:

600 gr bloem (wit, volkoren, rogge, wat er in huis is of waar trek in is)
1 zakje droge gist (volg aanwijzing op verpakking)
tot één theelepel zout
2 eetlepels olie (olijf of zonnebloem)
lauwwarm water (of een combinatie van water en melk) niet teveel, niet te weinig ik denk 300 cc
anijszaad, geplet
sinaasappelschil, zeer fijn geraspt. Bio. of goed geboend 

Alle ingrediënten mengen, zorg ervoor dat zout en gist ná elkaar komen. Kneed alles door elkaar tot mooi soepel deeg. Laat 10 minuten staan en vorm dan van het deeg een rol. Snijd deze in plakken van 2/3 cm breed. Met behulp van de steel van een pollepel het midden naar beneden drukken. De zijkanten van de plak komen naar buiten. Dit geeft een leuk resultaat. Het geheel afdekken met een theedoek/ clingfilm en tenminste een uur laten rijzen. Na ongeveer 45 minuten oven vast voorverwarmen op 200 C. (afhankelijk van hóe snel oven verwarmt is dat eerder of later in uur rijstijd). Broodjes met melk bestrijken en 20 minuten bakken. Als de broodjes hol klinken zijn ze gaar. Eventueel kunnen de broodjes nog bestreken worden met glazuur van sinaasappelsap en poedersuiker.

Men krijge:

Je kunt  natuurlijk ook gewoon een boterham met sinaasappeljam en gestampte muisjes nemen 😆


11 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Lida
    feb 12, 2012 @ 17:59:47

    Hoi Josee,
    Wat een leuke foto van jou! Nu dat baksel van jou ziet er weer verrukkelijk uit, hier was het weer gewoon appeltaart! Ik ben een zeer saaie bakster bij jou vergeleken! Wat een mooie lapjes heb je gescoord vorige week, wordt weer een echte vrolijke quilt a la jou! Groetjes
    Lida

    Beantwoorden

  2. lupineke
    feb 12, 2012 @ 18:33:08

    Wat een geweldige foto van Mina, super!! Dat snoetje, zo olijk (dit woord past goed bij de tijd van de foto toch?) Ik wed dat deze op de kleuterschool genomen is, te zien aan de boekjes in het rekje achter je… De broodjes gaan we zeker een keer bakken, de combinatie van sinaasappel met anijs lijkt me heerlijk winters! Lieve groet!!

    Beantwoorden

  3. Annelies
    feb 12, 2012 @ 19:42:39

    Dat ziet er heerlijk uit !

    Beantwoorden

  4. Anita
    feb 12, 2012 @ 20:19:41

    Het zat er dus al jong in bij jou. Leuke foto.

    Beantwoorden

  5. Willy
    feb 13, 2012 @ 09:32:45

    Leuke foto, hier rechts boven ook.
    Het recept klinkt heerlijk.

    Beantwoorden

  6. Gingini
    feb 13, 2012 @ 10:21:47

    Ha die Mina! Jij was er al vroeg bij met je pannetjes! :)) Wat een prachtige foto! Net zo leuk trouwens als die foto van je fluitende schaatser. Echt geschiedenis hoor! Echt foto’s om van te smullen en dan hebben we het nog niet eens over die baksels van je! Yummie!!

    Beantwoorden

  7. Petra
    feb 13, 2012 @ 20:12:40

    zo leuk die foto!! lief koppie ;);) en die broodjes ga ik zeer zeker maken…yammie!!!

    Beantwoorden

  8. Balsemien
    feb 14, 2012 @ 20:01:05

    Ik zit met een grote glimlach naar dat lieve gezichtje te kijken! Wat een leuke foto Josee…
    Hahahaha en dan jouw laatste commentaar, meesterlijk!

    Beantwoorden

  9. hannahknits
    feb 16, 2012 @ 07:25:26

    Ha, wat een heerlijke foto! En natuurlijk kunnen we voor die boterham kiezen maar jouw recept is toch veel leuker!

    Beantwoorden

  10. Corrie
    feb 20, 2012 @ 11:20:06

    Ooooh ik smelt helemaal bij deze prachtige, nostalgische foto!
    Dank voor het recept en ik moest erg lachen om je laatste zin ;- )))

    Beantwoorden

  11. carla hensbroek
    jun 18, 2012 @ 13:44:43

    In dit keukentje van de kleuterschool heb ik ook nog staan bakken, bij juffrouw Meineke, en die andere juf met hele lange nagels altijd. Het moet toch niet zo zijn dat jij echt mijn oude vriendinnetje bent uiit Zuile Boelesteinlaan. Je was altijd in mijn gedachten en ook later naar de Japuradreef als ik dan bij mijn oom en tante was kwam ik nog wel eens aan wippen bij jullie. Groetjes Carla Henbroek, Wie weet hoor ik nog eens van je! En sterkte nog bij het verlies van je vader, en beterschap voor je moeder.

    Beantwoorden

Plaats een reactie