Met brute kracht

ging ik mijn deeg te lijf. De deegroller moest het ontgelden en brak. Ik gebruikte dezelfde kracht als wanneer ik op de markt kaas snijd. Overigens kwam het met de mince pies wel in orde, ik heb gelukkig nog 2 deegrollers.

Afgelopen zaterdag was ik kaas aan het snijden op de Nieuwmarkt in Amsterdam. Daartoe ging ik om even over 6 van huis. Het heeft iets wonderlijks om zo vroeg over straat te lopen. Zó vroeg dat de tram hier nog niet rijdt. Lopend naar het station kom ik dan al vele mensen tegen. Je weet niet of ze komen of gaan, hoewel het bij sommigen, al waggelend en wartaal uitroepend, overduidelijk is. De trein is om kwart voor 7 ook al behoorlijk druk.

Om even over half acht was ik in Amsterdam. De stad is geheel in kerstsfeer gebracht.

De verlichting op het Damrak, met op straat de restanten van een losbandig nachtleven..

Ik vervolg mijn reis door een wereldberoemde wijk waar dag en nacht lampen branden. De wijk begint achter de Beursstraat. Ook op dit uur van de vroege ochtend is daar aardig wat volk. Sommmigen om te kijken, anderen om bekeken te worden, schoonmakers, leveranciers of mensen op weg naar hun werk.

Op een van de grachten in die wijk heb je een mooi uitzicht op de Heilige Nicolaas kerk.

Na nog wat meters stap je die ene wijk uit en zo de Nieuwmarkt op. Ook deze markt had een kerstboom.

De kerstboom staat precies achter onze kraam, gelukkig was er geen wind.

Kerstbomen verkoop op de Nieuwmarkt met op de achtergrond de toren van de Oude Kerk.

Aparte geveltjes.

Het hele marktplein met op de achtergrond de Waag uit 1488.

Oud en nieuw naast elkaar op de hoek Sint Antoniebreestraat en de Nieuwmarkt.

Om een uur of 4 zit mijn dag er op en ga ik dezelfde route terug. Alleen dan is het oneindig veel drukker in die wereld beroemde wijk. Bijna alle lampjes branden, meer toeristen, meer kreten van verbazing of consternatie, meer gelal  van dronken mensen. Winkels waar schaarse kleding wordt verkocht tref je naast deftige restaurants, louche kroegen naast een kerk en altijd 2 zwanen in één van de grachten. Onbekommerd zwemmen zij verder.

Als je dan denkt dat je de drukte van die ene wijk achter je hebt gelaten,  kom je op het Damrak. ’s Ochtends brandde daar de feestverlichting nog zo vrolijk en ’s middags loop je daar met gevaar voor eigen leven. Argeloze toeristen die nog nooit gefietst hebben  trappen  zich op hun gehuurde tweewieler  angstig door de mensenmassa heen.

Als ik daar loop moet ik altijd aan Big City denken:mrgreen:

Voor de oplettende kijker, inderdaad sommige foto’s  zijn op een eerder moment dit jaar genomen.

 

7 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Petra
    Dec 20, 2011 @ 18:58:40

    jaaa leuk liedje! leuke reportage van Amsterdam, het wordt er geloof ik steeds drukker! Tenminste..dat merkte ik deze zomer op…schuifel,schuifel. Gelukkig gebruikte je de deegroller om koekjes te maken en niet omdat je boos was😉

    Beantwoorden

  2. Annelies
    Dec 20, 2011 @ 19:01:31

    Ja, een heel bijzondere stad. Ik was er vandaag nog.

    Beantwoorden

  3. Anita
    Dec 20, 2011 @ 19:16:15

    Nou je hebt wel al je agressie op die arme deegroller botgevierd. Mooie sfeerbeelden van Amsterdam.

    Beantwoorden

  4. lupineke
    Dec 21, 2011 @ 08:18:48

    Wat een heerlijk verslag van je Amsterdamse avontuur! Genieten Josee, net als of ik even met je ben meegeweest! Dochterlief is vandaag met een bus vol stakende scholieren op weg naar A’dam, ik ben benieuwd naar haar belevenissen…! Jammer van de deegrol! Groetjes van Lupineke

    Beantwoorden

  5. lupineke
    Dec 21, 2011 @ 08:19:21

    Vergeet ik helemaal te zeggen, dat je blog er zo mooi uit ziet!!

    Beantwoorden

  6. Rika Keizer
    Dec 21, 2011 @ 10:19:19

    Wat leuk zo’n fotoverslag van je wandeling door Amsterdam.
    Wij hebben zelfs nog een lp met liedjes van Tol Hansse, waaronder het lied Big City
    Groetjes, Rika K.

    Beantwoorden

  7. Jane Newble
    Dec 25, 2011 @ 10:36:18

    Jij bent wel sterk zeg – die arme deegroller….!
    Mooie fotos van Amsterdam laat je zien, het is zo’n boeiende stad..”Als de lichtjes op het Leidseplein weer branden gaan……..” ik heb genoten!
    groetjes
    Jane

    Beantwoorden

Geef een reactie

