Kennen jullie dat verhaal van dat konijn

en de worteltaart? Konijn gaat naar de bakker en vraagt of deze worteltaart verkoopt. De bakker stelt hem teleur. Konijn gaat de volgende dag weer, maar nee hoor geen worteltaart. Zo gaat het een aantal keer achter elkaar. Dan krabt de bakker  ineens achter zijn oor en ziet voor zijn geestesoog  zijn omzet stijgen. De volgende keer dat Konijn komt om te vragen of er worteltaart is kan de bakker zijn blijheid nauwelijks de baas. “Ja”, zei hij, ik heb worteltaart gemaakt!
“Vies hé”, zei Konijn.

Men neme:

225 gr bloem       
1 tl bakpoeder
1 tl dubbelkoolzure soda
2 tl gemberpoeder
1/2 tl zout
175 gr rietsuiker
225 gr wortels, geraspt
25 gr verse gemberwortel, geraspt
60 gr rozijnen
2 losgeklopte eieren
3 el olie
sap van middelgrote sinaasappel
225 gr. roomkaas
4 el poedersuiker

Oven voorverwarmen op 180 graden.

Bakblik van 20 cm. doorsnede invetten.

Zeef bloem, soda, bakpoeder en gemberpoeder boven kom. Roer er suiker, wortel, gemberwortel en rozijnen door. Klop eieren met olie en sap. Schenk dit mengsel door de andere ingrediënten. Schep in bakblik en strijk glad. Bak 1-1/4 uur tot cake stevig voelt en een ingestiken prikker er schoon uitkomt. Klop roomkaas los met de poedersuiker en smeer dit over afgekoelde cake. Garneer met geraspte wortel en/ of gember.

Bij het kleine cakeje heb ik de bloem door volkoren meel vervangen. De rozijnen door dadels en de suiker weggelaten. Het sinaasappelsap heb ik vervangen door diksap.

Niks vies aan hoor Konijn😉

14 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Klaske
    Nov 24, 2011 @ 18:58:55

    Ziet er lekker uit!!

    Beantwoorden

  2. Anita
    Nov 24, 2011 @ 19:02:18

    Toch maar eens een keer proberen.

    Beantwoorden

  3. Annelies
    Nov 24, 2011 @ 19:02:29

    Lijkt me erg lekker !!

    Beantwoorden

  4. wilma
    Nov 24, 2011 @ 19:02:42

    Dat ziet er heel lekker uit, konijn!!
    Weet konijn wel wat lekekr is??
    :op

    Beantwoorden

  5. wilma
    Nov 24, 2011 @ 19:03:14

    Oh vergeet ik nog je foto,.. stond die er al op?
    Het is een leuke foto van je,…

    Beantwoorden

  6. lupineke
    Nov 24, 2011 @ 19:13:40

    Oh, lekker, jammie!! Gaat in het receptenalbum, aangezien er kilo’s en kilo’s wortelen uit mijn moestuin komen dit jaar…!

    Beantwoorden

  7. Petra
    Nov 24, 2011 @ 20:12:51

    ziet er heerlijk uit! die ga ik snel ook maken, dank voor het recept!

    Beantwoorden

  8. Gingini
    Nov 24, 2011 @ 20:37:40

    Ja!! Die ken ik! Vies hè? Haha!!
    Maar hoe lekker het er ook uitziet, ik kan gewoon niet geloven dat het lekker is! Zeker weten??? Heb je het zelf ook gegeten? Kinderen? Vertel!

    Beantwoorden

    • Josee
      Nov 24, 2011 @ 20:43:07

      Ik heb me in Engeland suf gegeten aan de carrotcake, heerlijk. Behalve één familielid (een soort meneer Konijn) vindt iedereen het lekker. Proberen Gini😆

      Beantwoorden

  9. Hubertine
    Nov 24, 2011 @ 22:06:24

    Hij blijft leuk!!!! En lekker??? Ik zou het niet weten, heb het nog nooit gegeten!!!

    Beantwoorden

  10. Gert
    Nov 24, 2011 @ 22:23:09

    Ik weet niet zeker of het hetzelfde recept is, maar wij hebben ook al wel eens worteltjestaart gemaakt, en het smaakt *heerlijk*. Ik heb zelfs laatst bij iemand worteltjesjam gegeten: ook erg lekker!

    Beantwoorden

  11. Willy
    Nov 24, 2011 @ 23:28:28

    Blij dat ik geen konijn ben,
    lekker worteltjestaart!
    Groetjes

    Beantwoorden

  12. ediceiah
    Nov 25, 2011 @ 10:07:06

    Ben ik dat soort konijn Josee?

    Mixxhien ga ik het ook ens proberen,
    Ikvond die mop erg leuk en moest er erg om lachen in mijn eentje.

    Lieve groeten van dat ene konijn

    Beantwoorden

  13. Mascha
    Nov 25, 2011 @ 12:20:12

    Ha ha. Nou, deze ziet er helemaal niet vies uit.
    Groetjes Mascha

    Beantwoorden

Geef een reactie

