Ook al zat Lodewijk

bovenop mijn werk, hij had er geen schuld aan dat het blok te krap was.

Opereren kan ik aardig en zo kwam het dat de naden toch mooi aan konden sluiten.

Maar ach en wee, wat een pech, het blok is nog steeds te klein😯

Weet iemand overigens ook of er een vuistregel is om  driehoeken uit vierkanten te snijden. Hoeveel groter moet het vierkant dan genomen worden?  Geldt dat dan ook voor alle maten? Ik speur en speur op het net, maar kan het nergens vinden.

Zo blijft mijn nieuwe project op de snijtafel😉

11 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Klaske
    Mrt 11, 2011 @ 18:40:23

    Oei dat kan ik je niet zeggen of er een vuistregel is.
    Ik probeer het eerst altijd uit op papier voor de juiste maten.
    Ben best wel benieuwd of iemand het antwoord weet..
    Schrijf je er dan een logje over als je het weet?
    Fijn weekend

    Beantwoorden

  2. Lida
    Mrt 11, 2011 @ 18:45:29

    Ik had ook vaak te kleine driehoeken en nu maak ik gewoon even een tekeningetje van hoe groot de driehoek moet worden en dan teken ik de naden erom heen, nu meet ik hoe lang de zijden zijn en snij nu blokken van die maat, even doorsnijden en ik heb passende driehoeken. Maar ik teken de vierkanten nu gewoon 2,5 a 3 cm groter dan de benodigde driehoeken moeten zijn, doorsnijden en klaar! Het hangt er dus gewoon van af hoe breed je je zomen wilt hebben. En ja een blok wat te groot of te klein uitvalt, dat hebben we allemaal wel eens! Sterkte met het herstel, fijn weekend,
    Lida

    Beantwoorden

  3. Petra
    Mrt 11, 2011 @ 18:58:51

    ik kan je geen raad geven…ik hou mij liever net als Lo op de vlakte…gewoon de andere kant opkijken😉
    wat is er dan te klein…t ziet er toch puik uit??

    Beantwoorden

  4. Hubertine
    Mrt 11, 2011 @ 20:29:36

    Daar ben ik ook naar op zoek! Tot op heden teken ik het driehoekje op papier, voeg er een naadje aan toe en maak er weer een vierkantje van! Lekker omslachtig! Ik ben benieuwd! Lodewijk zit er ontzettend chic bij!

    Beantwoorden

  5. Gingini
    Mrt 11, 2011 @ 20:47:42

    Slimme vraag! Nee, ook van mij geen superslim antwoord. Ik doe het ook als Hubertine hierboven.😉
    Ik vind wel dat Lodewijk maar erg weinig ruimte inneemt op deze manier. :))

    Beantwoorden

  6. Willy
    Mrt 11, 2011 @ 21:04:36

    Wat kijkt Lodewijk verontwaardigd.
    Driehoeken, vierkanten ???
    Fijn weekend, groetjes

    Beantwoorden

  7. Elzaan
    Mrt 12, 2011 @ 04:13:28

    For half square triangles (2 triangles form one square), add 2.5 cm to the measurements of the square. For 4 triangles out of one square, add 3.5 cm to the measurements of the square.
    Hope this helps.
    Elzaan

    Beantwoorden

  8. lupineke
    Mrt 12, 2011 @ 07:25:31

    Aj, dit soort specifieke vragen moet je aan mij niet stellen, ik ben nog in het stadium van de vierkanten en rechthoeken! Heerlijke foto van Lodewijk, echt schattig! Bedoel je dat het blok te klein is in vergelijking met de andere blokken? Oeps, dat is inderdaad lastig! Toch een fijn weekend gewenst!

    Beantwoorden

  9. Rika Keizer
    Mrt 12, 2011 @ 14:44:16

    als je 4 driehoeken uit een vierkant wilt maken, neem je de maat van de langste kant plus 1 1/4 inch. Bij het maken van 2 driehoeken uit een vierkant is toevoegen van 7/8 inch voldoende, maar ik neem meestal 1 inch en snij het blok dan op maat. Als je met centimeters werkt kun je in het eerste geval 5 x de naadtoegift erbij doen en voor het de halve driehoek 3,5 keer de naadtoegift ernij doen.
    Zelf vind ik de inch methode het makkelijkst, want als je met centimeters werkt is het lastiger rekenen. Ik gebruik altijd een kwart inch als naadtoegift

    Beantwoorden

  10. Gert
    Mrt 13, 2011 @ 12:04:42

    Net als een aantal van bovenstaande reactie, teken ik eerst de driehoek op papier, teken dan rondom alle naadtoeslagen erbij, en bereken dan hoe lang de zijden van een vierkant zouden moeten zijn. En de tekening gebruik ik meteen ook om een plastic malletje te maken, voor het tekenen van de naailijntjes.
    Enne: gezellig dat ik je gisteren weer gezien heb. Erg leuk, die onverwachte bezoekjes van blogvrienden ^_^ Heb je verder een gezellige dag gehad?

    Beantwoorden

  11. Balsemien
    Mrt 13, 2011 @ 12:34:36

    Hoi Josee, je was dus lekker even aan het sjoppen in Utrecht! Wat de driehoekjes betreft ik hanteer de methode van gert en Lida, gewoon zelf tekenen. In het boek van Hanne Vibeke de Koning – Stapel, Patchwork quilts…. ISBN 9023008375 staan veel rekenkundige foefjes en uitleg over berekenen van stof e.d.. Daarnaast is Snij- en naaitechnieken van Irma Eskes een aanrader ISBN 902133576x. DIn dit boek staan berekeningen hoe je uit verschillende stoffen verschillende vormen snijdt. Veel succes!

    Beantwoorden

Geef een reactie

