29 September, het feest

van St. Michaël. Prachtig werd het al verwoord door Lupinke en door de blogster van Verwonderland.  Nauwelijks hoef ik daar nog iets aan toe te voegen. Nu mijn kinderen groter zijn gaat het hier eigenlijk voorbij; geen jaartafels meer, geen  sfeervolle kaarten en geen stoere Michaëlsliederen. Alleen dochter had vandaag Michaëlsfeest in de vorm van een vossenjachtspel. Vroeger hielp ik altijd mee met het versieren van de kleuterklas en eindeloos hebben we gezwierezwaaid met kastanjes aan door de kinderen zelf geverfde doekjes. Appelmoes, brood, druiven…

Mijn eerste Michaelmas vierde ik in 1981 Coleg Elidyr, waar de herfst de omgeving in een  dramatisch kleurenpak  hijst en daarmee nog meer bij de sfeer van Michaël past.

Vooruit, nog één keer uit het vet gehaald ;

een Michaëls jaartafel. Met ridder Joris die de draak bevecht. Door de loop van de jaren heen heb ik alles zelf gemaakt van vilt, met de viltnaald of anders. Bijzonder trots was ik altijd op mijn draak😉

Inmiddels is alles weer in het vet en opgeborgen. Het enige dat gebleven is zijn de herfstasters.

In het Engels heten deze toepasselijk Michaelmas Daisies.

Michaëlsdag heeft nog een paar uur te gaan, de  Michaëlstijd gaat nog verder, zeker tot Sint Maarten in november.

Een goede Michaëlstijd gewenst.

Als altijd, op de foto klikken maakt deze groter.

8 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. lupineke
    Sep 29, 2010 @ 17:15:15

    Oh, wat een prachtige seizoentafel heb/had je, en inderdaad, die draak is echt heel erg super!! Voel jij ook af en toe die weemoed, naar de tijd dat de kinderen nog kleiner waren, en we dit allemaal met zo veel plezier maakten en neerzetten? En toch is het nu ook goed zo! Ik heb met de spulletjes voor de seizoentafel in mijn handen gestaan, en ze toch weer opgeborgen in de doos. Het voelde als nu niet passend meer, alleen een kleine herfstkabouter mocht op de vensterbank blijven staan. De schaal met vruchten en het drakenbrood was voldoende. Voor alles is een tijd… Fijne Michaelsdag! Groetjes van Lupineke.

    Beantwoorden

  2. Anita
    Sep 29, 2010 @ 18:09:02

    Deze ken ik helemaal niet. Ook bij mij op school werd dit vroeger niet gevierd. Ik ben gek op feestdagen. Voel me bekocht dat deze door mijn neus geboord is.

    Beantwoorden

  3. Gingini
    Sep 30, 2010 @ 07:20:42

    Nog nooit van gehoord! Maar wel ontzettend leuk! En nu denk ik altijd aan St. Michael als ik de herfstasters zie!🙂

    Beantwoorden

  4. willy
    Sep 30, 2010 @ 08:36:38

    Voor deze logjes had ik er ook nog nooit van gehoord. Mooie seizoenstafel, jammer dat ie al weer in het vet is.
    De asters vind ik altijd prachtige herfstbloemen.
    Groetjes

    Beantwoorden

  5. lut
    Sep 30, 2010 @ 08:58:22

    Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Je ziet een mens is nooit té oud om bij te leren. Prachtige bloemen!

    Beantwoorden

  6. *Marianne*
    Sep 30, 2010 @ 14:01:42

    Voor mij was dit ook onbekend! Maar wel erg leuk!

    Beantwoorden

  7. Lena
    Okt 01, 2010 @ 13:15:17

    nog nooit van gehoord, en toch zo prachtig passend bij de herfst-sentimenten die mij ineens overvielen toen ik de kou al in de lucht rook deze week! heerlijk!

    Beantwoorden

  8. Sandra
    Okt 05, 2010 @ 12:30:29

    wat een leuke zelfgemaakte seizoenstafelfiguurtjes!
    Heb zelf op de vrije school gezeten, elk jaar weer de draak verlaan…..Nu zegt het me niet zo veel meer, maar misschien komt dat op den duur wel weer. Wel leef ik graag met de seizoenen, maar daar zit ik dan ook middenin😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

