Marmeren, met donker en licht.

Men neme:

250 gr. bloem
wijnsteenbakpoeder, volg aanwijzing op verpakking  of gebruik in plaats van bloem en wijnsteen,  zelfrijzend bakmeel
200 gr. roomboter
200 gr. suiker
beetje zout
2 eieren
4 eetlepels melk

Voor het donkere deeg neem je donker bruine basterdsuiker en eventueel koekkruiden.
Voor het lichte deeg neem je rietsuiker of witte suiker met geraspte sinasappel en een heel klein beetje citroenrasp.
Het bovenstaande recept is PER KLEUR, dus voor één grote cake het recept verdubbelen.

Boter en suiker met garde licht en luchtig kloppen.
Eieren toevoegen en ook de melk, opnieuw met garde goed mengen.
Bloem met wijnsteenbakpoeder vermengen en door boter/suiker/eimengsel spatelen.

Oven voorverwarmen 160 C

Het deeg in ingevette vorm, om en om donker en licht, scheppen. Ruim anderhalf uur in de oven, de breinaald moet droog eruit komen als je de cake prikt.

Met de donkere suiker voor het donkere deeg.

Met de rietsuiker en rasp voor het lichte deeg.

Deegkleuren om en om in de vorm scheppen.


Een plaatje.

De binnenkant van de gemarmerde cake.

De cake is nog lekkerder als je het op kunt brengen een dag te wachten met eten, eerst moet de cake besterven🙄
Oh ja, en als je wel chocolade kunt eten dan gebruik je in het donkere deeg ong. 2 eetlepels cacoa. Wél even door een zeefje, dan heb je geen klontjes.

Het recept voor een eenvoudige cake  kreeg ik zeker 10 jaar geleden van  Mina Bakgraag en sindsdien heb ik er vele variaties op bedacht, waaronder deze.

9 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Petra (Mina;))
    Mrt 20, 2010 @ 22:41:22

    Wat een goed idee van jou!! om te marmeren met bruine suiker…. Hier mogen ze wel chocoladecake maar lang niet allemaal lusten ze het! Wat een mooie (roze :p) vorm…leuk!!

    Beantwoorden

  2. Gingini
    Mrt 21, 2010 @ 10:00:32

    Vandaag is het duidelijk taartendag. Wat een prachtige vorm, superfeestelijk!
    Jammer dat ik mijn taarten al in huis heb, maar ik ga deze feesttulband zeker nog eens proberen. Dankjewel!🙂

    Beantwoorden

  3. Ingrid.
    Mrt 21, 2010 @ 12:31:47

    Ziet er lekker uit ; en mooi !
    Fijne dag , groetjes van Ingrid.

    Beantwoorden

  4. Anita
    Mrt 21, 2010 @ 14:34:29

    Ik maak hem altijd met cacao. Maar ga hem nu ook eens proberen met bruine basterdsuiker.

    Beantwoorden

  5. Balsemien
    Mrt 21, 2010 @ 17:31:36

    Wat een aparte leuke bakvorm heb je gebruikt. Het sinaasappelrasp lijkt me een heerlijk frisse smaak aan de cake geven!
    Ik heb een zwager die noemde me altijd Mina Bakgraag, hihihi!
    Dank je voor het recept!

    Beantwoorden

  6. Lida
    Mrt 21, 2010 @ 19:22:52

    MMmmmmm, ziet er heerlijk uit en ik ben gek op bakken, maar zowel mijn DP als ik moeten wat kilo’s kwijtraken (20), dus laat ik dit recept maar niet opslaan! Maar vind die vorm wel erg gaaf, zo mooi die bloem!! Nu dan zeg ik maar, eet smakelijk!! Groetjes
    Lida

    Beantwoorden

  7. marian'ne m
    Mrt 22, 2010 @ 07:37:27

    MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM

    ;-))))))))))))))))))))

    Beantwoorden

  8. katrien
    Mrt 22, 2010 @ 10:30:45

    MMMMMMMMMM,dat ziet er lekker uit.

    Beantwoorden

  9. lut
    Mrt 23, 2010 @ 13:04:38

    Deze cake ziet er heerlijk uit!

    Beantwoorden

Geef een reactie

