Het rijst de pan uit,

met de zoete broodjes. Mijn allergrootste hobby is het bakken van fancy taarten, broden en koekjes. Ik had maar liefst 60 Bakboeken; van ware kunstige chocoladetaarten tot het maken van fudge, bonbons en als het er niet in stond dan verzon ik het zelf wel. Jaren heb ik mij daar op uit geleefd totdat bij mijn dochter zeer ernstige voedsel allergieën en – intoleranties boven tafel kwamen. Uit was het met de fancy taarten en met pijn in mijn hart heb ik uiteindelijk afstand gedaan van mijn prachtig geïllustreerde bakboeken die ik las als een spannende thriller voor het slapen gaan. Een andere uitdaging kwam er op mijn pad om dat gene wat wel gegeten kan worden zo lekker mogelijk, zo feestelijk mogelijk uit de oven en van het fornuis op tafel te krijgen. Vele recepten heb ik samengevoegd om er iets leuks van te maken. Deze zoete broodjes zijn van mezelf en van tig bakboeken. Alleen de hoeveelheid bloem weeg ik, de rest is Natte Vingerwerk en voeg ik toe dat waar ik zin in heb.

Zoete broodjes ongeveer 12 stuks;

600 gr bloem, eventueel een mix van wit, bruin, spelt
1/1/
2 theelepel droge gist, volg aanwijzing op verpakking
zout, kijk uit met de gist want het lust elkaar niet
olijf olie een eetlepel of 2
een klontje boter, in kleine stukjes
e
ventueel een ei
water, melk gemengd verwarmd en voldoende om soepel deeg te maken
Geraspte schil van sinaasappel, bio. of zeer goed geboend

Meng alles goed door elkaar, kneed het tot het los laat van de kom, of tot de kneedhaak het doet loskomen van de kom.  Afgedekt op een warme plaats laten staan tot het verdubbelt is in volume. Een nacht op een koele plaats kan ook. Na een uur nog een keer kneden,  en uitrollen. Op de deeglap vervolgens een beetje:

Boter met een kwastje smeren 
Bruine basterd suiker
een beetje koekkruiden of kaneel
eventueel rozijnen, krenten

Deeglap oprollen, in 12 snijden , oven voorverwarmen 220 C.

De broodjes worden voor het bakken nog bestreken met melk of een geklutst ei. 20 Minuten bakken, even aan de onderkant kloppen, als ze hol klinken zijn ze gaar.
Gert heeft ook een Kitchenaid om brooddeeg en taartdeeg te maken, hij houdt ook van quilten. Bij Balsemien wordt er lekker brood gebakken met de broodbakmachien.


De ruimte waar mijn bakboeken stonden wordt nu opgevuld door quiltboeken, gelukkig kan ik daar ook een aardig ei in kwijt😉

20 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Lida
    Feb 25, 2010 @ 07:02:31

    Oh,oh, ik zal uit moeten kijken want het ziet er zo lekker uit en dus ben ik bang dat ik er niet van af zal kunnen bllijven, maar ik ga zo het recept opslaan en misschien volgende week uitproberen! Lijkt mij zalig!!
    Je blok ziet er zo te zien prima uit, dus misschien valt het allemaal wel mee! Ik heb gisteren ook zo zitten tobben met een blok, dus ik weet waar je het over hebt! Sterkte met je volgende, groetjes
    Lida

    Beantwoorden

  2. Annelies vdB
    Feb 25, 2010 @ 08:15:28

    Ik kan maar één ding zeggen :”Jammie !!!!”.

    Beantwoorden

  3. Klaske
    Feb 25, 2010 @ 09:24:39

    Ziet er heerlijk uit Josee!!

    Beantwoorden

  4. Gingini
    Feb 25, 2010 @ 09:36:06

    LOL
    O Josee, wat boffen ze toch met jou!
    Wat een heerlijk recept, mm.
    Pas je wel op als dat ei tussen die boeken zit hè?😉

    Beantwoorden

  5. Annelies
    Feb 25, 2010 @ 10:04:07

    O,oo die zoete broodjes zien er heerlijk uit.
    En ze zijn vast heel lekker, geniet er maar heerlijk van, ik ben niet zo een bakster !!
    Wel hebben we een broodmachine,en bakken regelmatig zelf brood, maar dat is zo gepiept.

    Fijne dag Josee, Groetjes Annelies.

    Beantwoorden

  6. Martine
    Feb 25, 2010 @ 10:56:05

    Ziet er erg lekker uit Josee! Maar hoeveel melk/water is voldoende om het deeg soepel te maken? Ik ben niet zo van de losse hand;) Ik ga ze in ieder geval een keer bakken.

    groetjes, martine

    Beantwoorden

  7. Josee Kool
    Feb 25, 2010 @ 11:54:07

    😉 Martine, zorg dat je tenminste 175 ml lauwwarm vocht hebt, je merkt het tijdens het kneden gauw genoeg of er nog meer bij gaat. Beetje bij beetje, je deeg liever in eerste instantie iets te droog zodat je vocht kunt bijvoegen, dan te nat.

    Beantwoorden

  8. else
    Feb 25, 2010 @ 13:37:44

    Fijn, zulke lekkere broodjes!!

    Beantwoorden

  9. Martine
    Feb 25, 2010 @ 14:54:46

    Dank je! Ik sla het recept op. Volgende week ga ik met dochterlief een weekend weg, en dit lijken me lekkere broodjes om mee te nemen:)

    Beantwoorden

  10. Gert
    Feb 25, 2010 @ 17:21:17

    Dat ziet er lekker uit Josee. Goed he, zo’n KitchenAid. Ik zal eens bedenken wat ik binnenkort wil maken.

    Beantwoorden

  11. marian'ne m
    Feb 25, 2010 @ 17:59:54

    Ken ze niet en maak ze waarschijnlijk ook niet. Ben geen kok. Mijn kookboek is er 1 die ik gratis kreeg.
    En mijn boekenplanken zijn gevuld met véél handwerk boeken :-))

    Wel moeilijk zo’n omschakeling en vervelend voor DD.
    EN neem je nu een quiltboek mee naar bed.

    Mooi timmerwerk hiervoor !!!;-)

    Beantwoorden

  12. WilmaKuin
    Feb 25, 2010 @ 18:06:19

    Oh wat heerlijk!!! Het is inderdaad erg leuk om wat lekkers te maken. Het schiet er hier een beetje in de laatste tijd….

    Beantwoorden

  13. Petra
    Feb 25, 2010 @ 19:18:46

    heerlijk! ben meteen vanmiddag aan de slag gegaan…straks gaan we ze eten bij de koffie! ikke…doe er dus geen plakje kaas tussen😉

    Beantwoorden

  14. Tineke
    Feb 25, 2010 @ 19:28:56

    Soyee, en zo heb je van iets naars iets positiefs gemaakt. Wat vind ik dat mooi. Je broodjesrecept ga ik zeker een keer proberen. Fijne avond.

    Beantwoorden

  15. Anita
    Feb 26, 2010 @ 13:23:47

    De broodjes zien er lekker uit. Ik ben ook dal op bakken maar bij ons is het ons gewicht dat mij tegenhoudt te bakken.

    Beantwoorden

  16. Balsemien
    Feb 26, 2010 @ 23:57:23

    Hoi Josee,
    De broodjes zien er heerlijk uit! Wat jammer dat je weinig meer aan je grote hobby kon doen, maar wat goed dat je allerlei recepten bent gaan verzinnen en aanpassen voor je dochter…
    Ik bewaar je broodjesrecept!

    Beantwoorden

  17. Elle
    Feb 27, 2010 @ 10:51:27

    Wat een uitdaging om met een voedselallergie toch zo geweldig aan de slag te gaan. Ze zien eruit ‘om op te vreten’. Inmiddels zal dat ook wel gebeurd zijn.
    Ik ga ze ook een keer maken, ze zullen hier ook wel in de smaak vallen.

    Beantwoorden

  18. Josee Kool
    Feb 27, 2010 @ 15:08:02

    😉 Dank jullie voor jullie commentaren.

    Beantwoorden

  19. Lisa
    Feb 27, 2010 @ 23:50:49

    Your baking looks absolutely delicious! Cinnamon and sultanas are a great combination.

    Beantwoorden

  20. *Marianne*
    Mrt 07, 2010 @ 19:04:44

    Bakboeken zien er ook prachtig uit met al die mooie foto’s. Dat moet niet gemakkelijk zijn geweest om daar afstand van te den, maar je had we een hele goede reden! En je hebt de plek met andere boeken verwisseld en die zijn ook al zo mooi om door te bladeren!

    De broodjes zien er erg smakelijk uit! Ik ga dit zeker eens uitproberen! Op dit ogenblik zijn wij ook ieder weekend aan het experimenteren met bakken. Dit weekend een Sachtertorte door mijn dochter gebakken… mmm. Vorig weekend had ik koekjes in de vorm van bloemen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

