GEOPEND:

 geraspte appel

het Bakseizoen van 2009. Ik open het seizoen met een Spiced Apple Cake van Janice Murfitt. De link is naar een ander boek van haar. Het recept is aangepast , de pijnboompitten zijn eruit zodat ieder gezinslid ervan kan eten.

Oven voorverwarmen op 180C

Men neme:                                                                                                  

250 gr. Goudreinetten
155 gr. zachte boter
185 gr. rietsuiker (of minder, ik doe slechts 160 gr.)
60 gr. krenten
60 gr. rozijnen (of pijnboompitten)
beetje citroenrasp
2 eieren geklutst

280 gr. bloem
1 theelepel dubbelkoolzure soda/ maagzout/ zuiveringszout
1 theelepel kaneel
1 theelepel nootmuskaat
1/2 theelepel gemalen kruidnagel
bovenop 2 mooi gekleurde appels
2 eetlepels abrikozen jam
2 eetlepels water.


in de oven
Een rechthoekig bakblik licht invetten en bestuiven.
Appel raspen en samen met de andere ingrediënten in ruime mengkom met houten lepel mengen. Op het laatst bloem en dubbelkoolzure soda er doorheen mengen. Goed roeren tot alles mooi gemengd is. Lepel cakebeslag in bakblik. De cake bakt 65 min. tot 70 min.

Als de cake is afgekoeld op de boven kant de appel partjes rangschikken. Eventueel met citroensap besprenkelen. De jam met water even aan de kook brengen, zeven en opnieuw 2 min. koken. Dit met kwastje direct over appelpartjes aanbrengen. Daarna stijft de jam weer op.

RESULTAArT

gekruide appeltaart klaar

 

Tussendoor maakte ik nog weer een hoesje😉

19 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Balsemien
    Sep 17, 2009 @ 20:46:21

    Hoi Josee,
    Als je in een raar hoekje tekst vind is het van mij, zomaar flope! weg???
    Nou ja, ik zei dat de taart er superlekker uitziet en vroeg me af of de soda typisch Engels is en waar ik het kan kopen?
    groetjes, Mienke😉

    Beantwoorden

  2. Ingrid.
    Sep 18, 2009 @ 07:02:53

    Mmmmmmmmmmmm… ik ruik het hier !
    Fijn weekeinde , groetjes van Ingrid.

    Beantwoorden

  3. else
    Sep 18, 2009 @ 17:07:25

    Hoi Josee,
    Ik ben ook nog wel benieuwt naar het recept van je appelchutney
    Groetjes Else

    Beantwoorden

  4. Petra
    Sep 18, 2009 @ 18:26:37

    nou dat maagzout laat ik ff verstek gaan hoor😉, klinkt zo magerig..hihi. Ik gebruik wel backin. Maar verder ziet het er heerlijk uit!!! Kan ik morgen weleens gaan maken alleen schil ik de appel bovenop dan wel en ik fruit ‘m even zodat ie zacht is…beetje kaneel erover en dan die jam…yammieyammie!!!!

    Beantwoorden

  5. lut
    Sep 19, 2009 @ 07:01:03

    Dit ziet er lekker uit! Fijn weekend.

    Beantwoorden

  6. marian'ne m
    Sep 19, 2009 @ 07:39:15

    MMMM ik kan het hier ruiken !!

    Ik bak nooit maar miscchien wil DD het wagen(na een paar misbaksels:-)

    Je hoezen blijven énig en zo lekker roze !!!

    Beantwoorden

  7. Nicole
    Sep 20, 2009 @ 13:42:57

    mmmmmmmmmmmmmm ziet er heerlijk uit Josee! Ik geloof dat ik maar even naar de stad fiets en even langs kom hi,hi

    Beantwoorden

    • Josee Kool
      Sep 21, 2009 @ 20:31:11

      Nicole je wilde nog naar de boekwinkel😉

      Beantwoorden

      • Nicole
        Sep 22, 2009 @ 07:01:00

        Nou Josee, daar is mijn moeder al voor mij langs geweest! Die vond dat ik wel een opstekertje gebruiken kon en ze ging toch……maaaaaaaaaaaaaar ze zei ook dat er nog heel veel andere quiltboeken lagen………..ga binnenkort eens snuffelen…..en dan heb je misschien ook wel taart gebakken……….hi,hi.

  8. Tineke
    Sep 21, 2009 @ 08:28:01

    Hi Josee,

    Wat een lekker recept geef je ons. Dat ga ik zeker eens proberen. Het lijkt me super! Dank je wel…

    Beantwoorden

  9. Suus
    Sep 21, 2009 @ 10:43:36

    Jammie, dat ziet er heerlijk uit!!

    Wat zijn je hoesjes toch mooi, ben ook weg van je strokenquilt!

    Beantwoorden

  10. Josee Kool
    Sep 21, 2009 @ 20:32:14

    Dank je Suus, het is leuk om te maken en dubbel leuk als anderen het ook leuk vinden😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

