Kreun, steun,

het Oud Hollandsche Geval is af…..Zonder enig schaamrood op den kaken presenteer ik jullie mijn eerste quilt.  Met bloed, zweet maar zónder tranen heb ik het Oud Hollandsche Geval geheel zelf bedacht, uitgerekend en genaaid. De blokken heb ik met de naaimachine gemaakt en het doorpitten heb ik met de hand gedaan. Als vulling heb ik een oude baby molton gebruikt. Deze molton (met nog vele andere) diende eerst als kastvulling bij dochter, nu ga ik ze gebruiken in de quilts die ik nog wil maken; opgeruimd staat netjes….In eerste instantie wilde ik oude tijken gebruiken (van ons vakantiehuisje in Bakkum 1954) en een oude sloop van een Staphorster peluw. Speciaal voor de quilt HIER gekocht. Uiteindelijk vond ik al dat blauw in de tijk en sloop te bont. Een leuk winkeltje was het wel…..

Ik vind het onbegrijpelijk dat iets wat zó recht was, zó krom werd ná het afwerken, daar moet ik wel even van slikken… Ook vond ik het moeilijk dat de achterstof zo scheef was, ik weet zeker dat ik recht gesneden heb. Eigenlijk was het ook iets te smal, maar dat komt dan weer omdat de blokken groter uitvielen dan ik van tevoren bedacht had. Al doende leert men zal ik maar zeggen….

  • Ik heb ervan geleerd dat het eerste exemplaar verre van perfect mag zijn, dat als je het niet zelf uit kunt rekenen, het rekenen beter aan een ander kunt laten. Het allerbelangrijkste dat ik geleerd heb is, dat het veel leuker is om je rolmes, bij tegenvallend resultaat, te laten liggen en je quilt heel te laten…

Tussendoor ben ik ook nog bezig geweest met de andere herfst redwork, daarover de volgende keer meer. Soms is het moeilijk voor mij om te kiezen of ik zal gaan handwerken of dat ik zal gaan lezen. Ik lees nu bijvoorbeeld het boek “Restoring Grace” van KATIE FFORDE, zgn. chick lit. maar wel zeer herkenbare……….

11 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Anne
    Okt 08, 2008 @ 13:48:15

    Ook al istie misschien een beetje scheef, hij blijft toch wel heel leuk hoor!!😀

    Beantwoorden

  2. Natascha
    Okt 08, 2008 @ 19:38:57

    Ik denk dat je achterstof waarschijnlijk niet rechtvan draad gesneden is , de volgende keer er even een draad uittrekken en daar langs knippen , zo is je stof altijd recht.
    Groetjes Natascha

    Beantwoorden

  3. lut
    Okt 09, 2008 @ 07:24:10

    Heel mooi quiltje!! Ik wou dat ik dit ook kon.

    Beantwoorden

  4. Wilma
    Okt 09, 2008 @ 08:24:03

    Complimenten voor je eerste!!!

    Beantwoorden

  5. marian'ne m
    Okt 10, 2008 @ 07:23:47

    KLAPPERDEKLAPERDEKLAAAAPP !!!

    Ik vind het knap voor de eerste.
    En gelijk een groot werk.
    Zo leuk met de blokken en stitcherie.

    Mijn eerste (en laatste) quiltwerkje was véél kleiner en ook scheef.
    Maar niet minder geliefd door mij :-))

    Beantwoorden

  6. Marga
    Okt 10, 2008 @ 22:28:51

    Ik vind het er, ondanks het schuine lijntje, fantastisch uitzien, zeker voor een eerste werk. Complimenten hoor en laat je niet van slag brengen, blijf doorgaan.
    Leuk…elke keer als ik iets over de plaats Bakkum zie moet ik denken aan mijn 6 weken die ik daar in een vakantiekolonie heb door gebracht. Ik zou best eens willen weten hoe het er daar nu uitziet en of het “huis” nog steeds bestaat.

    Beantwoorden

  7. Edith
    Okt 12, 2008 @ 14:46:44

    Beautiful enough to sell …or keep entirely for yourself!!!!!
    Krom? Waar gaat dat nou om, het is dat harde werk dat er in is gaan zitten that has done that…it looks absolutely lovely!

    Beantwoorden

  8. joseekool
    Okt 14, 2008 @ 08:21:02

    @ dank je Anne, ik ga gewoon door.
    * Natascha, je hebt gewoon gelijk . ik moet idd zeggen dat ik mij ineens herinner dat ik de achterkant “uit de losse hand” heb geknipt; dat is vragen om moeilijkheden..
    # dank je voor het compliment Lut.
    @het wordt zeker niet de laatste Wilma, blijf het maar volgen.
    * applaus in ontvangst nemen is altijd leuk, dank Marianne.
    # zo’n schuin lijntje brengt mij tegenwoordig niet meer van slag. Ik wist niet dat er in Bakkum een vakantiekolonie was Marga.
    @Edith, wil jij hem dan aan de muur?😛

    Beantwoorden

  9. Annelies
    Mei 26, 2011 @ 07:38:42

    Nooit weg doen en er erg van genieten ! Hij ziet er leuk uit !

    Beantwoorden

Geef een reactie

